لایه های پنهان جنگ1(علت شروع جنگ)

آیا از وبلاگ راضی هستید؟

آمار مطالب

کل مطالب : 266
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 230
باردید دیروز : 562
بازدید هفته : 1388
بازدید ماه : 1370
بازدید سال : 7569
بازدید کلی : 70202

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حامیان سید علی خامنه ایو آدرس iraneslami.m.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : محمدحیدرزاده
تاریخ : 2 / 8 / 1392
نظرات

علت شروع جنگ
قسمت اول
جنگ ایران وعراق که در بین اعراب با نام های قادسیه صدام و جنگ اول خلیج فارس شهرت دارد.جنگی است که در ۲۹شهریور ماه۱۳۵۹آغاز و تا مرداد۱۳۶۷ میان نیروهای مسلح دو کشور جریان داشت.این جنگ که یکی از فاجعه های تاریخی بشری در قرن۲۱ بوده است بعد از جنگ ویتنام لقب طولانی ترین جنگ قرن بیست و یکم را کسب کرده است.جنگی که  نه تنها عراق بلکه ۳۶کشور بلوک شرق و غرب نیز در آن، برابر ایران صف کشیدند تا سرنگونی انقلاب اسلامی ایران را رقم بزنند و اما در نهایت منجر به اعتراف سایرین به برتری ایران در مقاطع مختلف جنگ و  پیروزی شرافتمندانه ی ایران در برابر جبهه ی استکبار گشت.
علل شروع جنگ
مسلما این خام پنداری است که دلیل حمله عراق به ایران را تنها نپذیرفتن مسئله قرار داد مرزی۱۹۷۵ از سوی صدام دانست.چرا که این قرارا داد که معاهده هایی در زمینه ی تعیین خطوط مرزی،به ویژه اروند رود که مرز مشترک دو کشور را تشکیل میداد نمی توانست تنها دلیلی باشد که در ذهن صدام جرئت جسارت به خاک ایران را داده باشد.
جیمز بیل، کارشناس و تحلیلگر امریکایی مسائل سیاسی خاورمیانه و خلیج فارس معتقد است دلیل اصلی شروع جنگ و مناقشات سیاسی قبل از آن را به طور کلی می‌توان در «تسلط یافتن بر خلیج فارس» دانست. صدام می‌خواست از طریق تسلط یافتن بر قدرت اسبق منطقه، خود را به عنوان ژاندارم جدید این منطقه استراتژیک معرفی کند و از این طریق امتیازات سیاسی و اقتصادی فراوانی از کشورهای ثروتمند منطقه کسب کند.و تحقق این هدف نیز برای مصر و عربستان سعودی و سایر شیخ نشینهای منطقه چندان ناخوشایند نبود.
البته باید به دلایل جیمز بیل این نکته را نیز اضافه کرد که این امر علاوه بر کشورهای ذکر شده بر کشور های دیگری از جمله ایالات متحده ی آمریکا،شوروی،انگلیس،آلمان،فرانسه،کویت و غیره نیز ناخوشایند که نبود هیچ، بلکه کاملا خوشایند نیز بود.زیرا علاوه بر دلایل استعماری برخی از این کشور ها خصوصا آمریکا و انگلیس و شوروی میتوان دلایلی از جمله ترس از سیاست صدور انقلاب اسلامی به دیگر ملل را که در گفته های امام خمینی(ره) به چشم می خورد را نام برد.در اینجا به تعدادی از این سخنرانی های امام خمینی(ره)میپردازیم:
“ما باید به شدت هرچه بیشتر انقلاب خود را به جهان صادر کنیم و این طرز فکر را که قادر به صدور انقلاب نیستیم، کنار بگذاریم؛…البته اینکه می‌گوییم انقلاب ما به همه جا صادر بشود، این معنی غلط را از آن برداشت نکنند که ما می‌خواهیم کشورگشایی کنیم. همه کشورها باید در محل خودشان باشند. ما می‌خواهیم این چیزی که در ایران واقع شد و خودشان از ابرقدرت‌ها فاصله گرفتند و [نجات] دادند، دست آنها را از مخازن کوتاه کردند، این در همه ملت‌ها و در همه دولت‌ها انجام بشود. معنی صدور انقلاب این است که همه ملت‌ها و همه دولت‌ها بیدار شوند و خودشان را از این گرفتاری نجات بدهند“
“ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می کنیم چرا که انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ « لا اله الا الله و محمد رسول الله » بر تمام جهان طنین نیفکند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر کجای جهان علیه مستکبران هست، ما هستیم“
به نظر اینجانب شاید جواب این سوال که چرا بسیاری از کشورهای عربی و شرقی یعنی حدود۳۶کشور و همچنین بسیاری از کشورهای عرب به استثتاء سوریه و لیبی به حمایت بی چون و چرا و وحشتناک از رژیم عراق پرداختند ناشی از همین ترس آنها از شکل گیری انقلاب هایی نظیر انقلاب ایران در کشورهایشان بود.چیزی که با سیاست قدرت طلبی پادشاهان عرب و همچنین کوتاه شدن دست استعمارگران از ذخایر ملی دیگر کشورها در تضاد بود ولی به یاری خدا هم اکنون شاهد انتفاضه ای جدید با نام بیداری اسلامی هستیم.که ثمره ی آن را می توان در کشورهایی نظیر مصر،تونس،لیبی،بحرین و …مشاهده کنیم.
البته دلایلی دیگر از جمله تشویق ها و حمایت های مکرر آمریکا از عراق برای حمله به ایران و دادن روحیه به صدام، تضعیف ساختار ارتش در داخل ایران،و همچنین اندیشه ی جداسازی خوزستان از سوی صدام،و… را نام برد.
بله دوستان عزیز طبق گفته طه یاسین رمضان نخست وزیر اسبق عراق در زمان جنگ تحمیلی؛
tah_yasin
“این جنگ به خاطر قرار داد ۱۹۷۵ و یا چند صد کیلومر و نصف اروند نیست.این جنگ به خاطر سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی است”


تعداد بازدید از این مطلب: 831
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








سلام ممنونم از انتخاب و بازدید شما. گتوند شهر دین،دانش،دلیری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود